Welkom op de website!

Bevalling /
Spoedeisend

071 – 514 40 71

7 dagen per week
24 uur per dag

Download
hier onze folder

Voeding

Gezond eten is belangrijk als je zwanger wilt worden. Door op je eten en drinken te letten, houd je je lichaam gezond. dat is goed voor jezelf maar ook voor je ongeboren kind. Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om vers gezond en gevarieerd voedsel te eten. De ‘schijf van vijf’ kan je hierbij helpen. Eten voor twee is niet nodig. Lijnen tijdens de zwangerschap is niet verstandig, wel kun je samen met een diëtiste eens kijken naar je voedingspatroon.

Foliumzuur is goed om te gebruiken vanaf het moment dat je zwanger wilt worden. Dit verlaagt de kans op een open ruggetje bij je baby. Inname van foliumzuur wordt aangeraden tot 10 weken na de eerste dag van je laatste menstruatie. Het is niet nodig daarna nog foliumzuur te nemen, maar het is niet schadelijk als je het daarna nog steeds neemt.

Als je geen vlees of vis eet, is het tijdens de zwangerschap belangrijk erop te letten dat je genoeg B-vitamines en ijzer binnenkrijgt. B-vitamines zitten vooral in volkoren producten, aardappelen, peulvruchten, eieren en zuivelproducten. Peulvruchten en eieren zijn ook belangrijke bronnen van ijzer, net als vleesvervangers.

Kaas gemaakt van rauwe melk (‘au lait cru’) mag je niet eten. In rauwe melk kan de listeriabacterie groeien. Besmetting met deze bacterie kan gevolgen hebben voor je kind. Gepasteuriseerde melk of kazen van gepasteuriseerde melk kun je zonder risico gebruiken.

Bak je vlees goed door. Rose of rauw vlees (zoals filet Américain of rosbief ) mag je niet eten. Was rauwe groenten en fruit goed. In onvoldoende verhit vlees en in ongewassen groenten en fruit komen soms ziekteverwekkers voor die onder andere toxoplasmose veroorzaken.

Eet liever geen lever en hooguit éénmaal per dag een product waar lever in is verwerkt. In lever zit veel vitamine A. Te veel vitamine A heeft schadelijke gevolgen voor het ongeboren kind.

Vis is heel gezond. Pas wel op met gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (gerookte zalm, paling), zowel vacuümverpakt als ander soort verpakking. Eet liever geen rauwe schaal-en schelpdieren (mosselen, oesters) en roofvissen (als zwaardvis, tonijn).